خطاط را گفتم بنویس، جمعیت خرمشهر ۳۶ میلیون نفر

باز نشرخاطرات عضو خبرگان رهبری قزوین از فتح خرمشهر:

خطاط را گفتم بنویس، جمعیت خرمشهر ۳۶ میلیون نفر

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آیت الله علی اسلامی، نماینده مردم قزوین در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، با بیان اینکه نسل سوم و چهارم انقلاب باید پیام‌های مهم حماسه سوم خرداد را مورد توجه قرار دهند، گفت: لازم است با تمام وجود درک کنیم که تعبیر امام خمینی(ره) درباره آزادسازی خرمشهر که فرمودند، خرمشهر را خدا آزاد کرد، یک سخن اساسی و بجا بود.

وی در ادامه افزود: در دوران جنگ چهار لایه استحکامات، مسائل امنیتی، سنگر بندی و مین گذاری دشمنان به حدی بود که هیچ کس نمی‌توانست این فکر را در ذهن داشته باشد که روزی خرمشهر آزاد خواهد شد.

امام جمعه تاکستان بیان کرد: اگر استقامت، پایداری، تحمل سختی‌ها و فشارها توسط رزمندگان و مردم نبود خوزستان در دست عراقی‌ها باقی می‌ماند.

وی با بیان اینکه در ماه‌های ابتدایی جنگ ۲۴ هزار کیلومتر از غرب تا جنوب کشور در دست دشمن بود، اذعان کرد: رزمندگان با اطاعت از ولی فقیه و تعصبی که نسبت به انقلاب داشتند، اجازه ندادند حتی قسمتی از خاک کشور در دست دشمن باقی بماند، زیرا عزت و سربلندی ایران با همت این جوانان ایرانی به وقوع پیوست.

وی به بیان خاطراتش از حضور در خوزستان پرداخت و گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ۵۷ به عنوان مبلغ و روحانی در بهار سال ۵۸ در خوزستان شروع به بحث و مناظره با گروهک‌ها و گروه‌های الحادی مشغول بودیم و همچنین در اتفاقات خلق عرب با شهید جهان آرا و سید موسوی و سپاه خرمشهر انجام وظیفه می‌کردیم.

اسلامی ادامه داد: بیش از ۱۲۰۰ نفر از دانش آموزان و دانشجویان در این کلاس‌ها حضور داشتند و ۱۲ نفر از طلاب و فضلای قم را دعوت کرده بودم تا این دوره‌ها را اداره کنند، جنگ در شهریورماه ۵۹ شروع شد و چون از ابتدا با حزب الله خوزستان دوستی و همکاری داشتم برای دفاع و ساماندهی به شهر با آنها همراه شدم.

وی با بیان اینکه مرکز هماهنگی و ساماندهی جنگ مسجد جامعه خرمشهر بود، ابراز کرد: مسجد خرمشهر همچنین مقر دفاع کننده‌ها از شهر بود که رزمنده‌ها و خواهران و نیروهای جوان در آنجا حضور داشتند و گروهی به نام خواهران وطن خواه به امدادرسانی به زخمی‌ها مشغول بودند.

امام جمعه تاکستان به فعالیت‌های خود در دوران قبل از شروع جنگ اشاره کرد و یادآور شد: قبل از شروع جنگ برای برپایی فعالیت‌های دینی و مذهبی یکی از مدارس عراقی‌ها که توسط آموزش و پرورش ویژه اعراب خوزستان ایجاد شده بود را تبدیل به دفتر تبلیغات اسلامی کردیم؛ یکی از معلمان این مدرسه به نام بهروز مرادی که بعدها در جنگ شهید شد، خطاط ماهری نیز بود که جذب دفتر تبلیغات شد.

وی اضافه کرد: این معلم بزرگوار که واقعا لیاقت شهادت را داشت برای کوچه‌ها و معابر شهر جملات فرهنگی می‌نوشت، با شروع جنگ و دفاع ۳۵ روزه از سوی اقشار مختلف مردم، نهایتا ساعت ۱۰ و نیم شب بود که اعلام کردند بنی صدر که آن زمان رئیس جمهور بود دستور عقب نشینی داده است و یادم هست در آن زمان همه با شرایط روحی نامناسب شهر را تخلیه کردند.

امروز ملت ایران باید تابلوی استکبارستیزی را در دست بگیرند

این عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه رزمنده‌ها برای خروج از شهر از پل خرمشهر عبور می‌کردند، گفت: در آن لحظات شخصی به نام مرتضی که از نیروهای حزب الله لرستان بود با حمله بعثی‌ها سر پل به شهادت رسید و جنازه‌اش در آب افتاد؛ در آن دوران همه جمعیتی که در مسجد اسکان داده شده بودند در مناطق مختلف آبادان پراکنده شدند و برخی نیز در محله ای به نام کود شیخ که جزء حاشیه خرمشهر بود، رفتند.

وی در ادامه اذعان کرد: خودم همراه دادستان انقلاب و حاکم شهر در منطقه کوی ذوالفقاری که در حوزه خسروآباد آبادان قرار داشت، رفتیم و صبح زود که رادیو را روشن کردم گوینده عراقی آّب و هوای مناطق مختلف را بیان می‌کرد، در آن لحظه نام خرمشهر را به اسم مهمره جزء شهرهای عراق معرفی کرد و آب و هوایش را گفت که شنیدن این مطلب برایمان بسیار زجرآور بود.

این رزمنده طلبه دوران دفاع مقدس تصریح کرد: بعد از ۵۰۰ روزی که خرمشهر در عملیات غرور آفرین بیت المقدس توسط رزمندگان دلیر کشورمان آزاد شد، همراه فرماندهان جنگ وارد مسجد جامعه خرمشهر شدیم در آن لحظات خدا را شکر کردم اگر شبی مسجد جامع به اشغال درآمد بعد از یک سال و اندی در همان ۱۰ شب سوم خردادماه شهر خود را پس گرفتیم.

وی به لحظات آزادسازی خرمشهر اشاره کرد و اظهار داشت: در آن لحظات هرکس با شور و شعف مشغول امداد رسانی و ارائه خدمات به بقیه بود، آن لحظه به فکرم خطور کرد جمله ای بنویسیم و در ابتدای شهر نصب کنیم، به شهید بهروز مرادی که معلمی شجاع بود گفتم نوشته‌ای آماده کند که این جمله در تاریخ دفاع مقدس و جنگ به یادگار باقی ماند.

اسلامی ادامه داد: به خطاط دفتر تبلیغات خرمشهر گفتم بنویس جمعیت خرمشهر ۳۶ میلیون نفر، هدفم این بود که در آن زمان چون جمعیت کشور ۳۶ میلیون نفر بود نشان دهیم که همه ملت ایران پشتیبان مردم خرمشهر در جنگ بودند.

نماینده مردم قزوین در مجلس خبرگان در پایان تاکید کرد: هم اکنون ملت بزرگوار ایران باید با شعار استکبارستیزی که همیشه تابلوی راه خود داشته است با وحدت و صمیمیت در حفظ اقتدار کشور قدم بردارد زیرا وجود اختلاف مایه آسیب به کشور است و باید انسجام خود را زیر نظر ولایت فقیه حفظ کنیم.

 

به اشتراک گذاری این مطلب:

Be the first to comment

Leave a Reply

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


*


کد امنیتی *